חייגו: 6120*
ברוכים הבאים לעד 120 - זה הזמן להתעורר בבית מאיר פנים, מלא עניין ותוכן, ליום של עשייה מתוך סקרנות ויצירה, למידה והנאה, עם אנשים כמוך ולחיות את החיים במלואם אנו מזמינים אותך ליהנות בבית מוגן, חם, מחבק ושוקק בחיי חברה ותרבות עשירים, ומכל מה שהופך את החיים למלאים ולמרגשים יותר

סידן – זהו עצם העניין

 זיו אלקלעי, מומחה לרפואה סינית, הוד השרון

אחד המינרלים החשובים ביותר, לדעתי, לגופנו ולבריאותנו, הוא- סידן. אצל רוב האנשים, נתפס הסידן כזה שאחראי על העצמות והשיניים בלבד, אבל הסידן הוא מינרל חשוב ומרכזי לבני האדם.

כמובן שהדרך הטובה ביותר להזנת גופנו בסידן היא התזונה, אך מניסיוני, רובנו אם לא כולנו, לא מספקים את כמות הסידן הנדרשת/מומלצת ביום. מצב זה הוא בעייתי וגורם לתופעות שונות ומחלות רבות.

המלצה לכמות סידן יומית:

ילדים – בין 600 ל- 800 מ"ג ביום

נשים עד גיל 50 – 1000 מ"ג ביום

נשים מגיל 50 ומעלה- 1200 – 1400 מ"ג ביום

גברים- 1200 מ"ג ביום.

מקור הסידן:

מקור הסידן העיקרי שלנו הוא מוצרי החלב. בעניין מוצרי החלב יש ויכוחים רבים. נכון שבכוס חלב או גביע יוגורט יש 200 מ"ג סידן, אך הטענה היא, שרק חלק קטן מאוד מהכמות, אכן נספג בגוף. הסיבות ל"למה לא מוצרי חלב" רבות והוכחות כבר יש בשטח. מחקרים מעידים באופן חד משמעי, שככל שצריכת החלב עולה, בריחת הסידן ותופעות גיל המעבר, התקפי לב וסוכרת עולות גם כן. דוגמה קלאסית – בסין צריכת החלב היא אפסית ובמקביל, כמעט אין בריחת סידן, אין תופעות גיל המעבר. רמת סוכרת נמוכה והתקפי לב מוצאים רק בסוף רשימת המחלות. כמובן שעניין ספיגת הסידן הוא לא הבעיה היחידה במוצרי החלב. יש רשימה ארוכה של בעיות כגון- עינוי הפרות, תזונת הפרות, פסטור החלב, תוספת הורמונים לפרה בתזונתה ובזריקות (להגברת כמות החלב) והרשימה עוד ארוכה. אפשר להבין בבירור, שאני באופן אישי ,לא ממליץ על צריכת מוצרי חלב ואפילו מעודד אנשים להתאהב במוצרי תחליפים לחלב.

על הסידן ותפקידו בגוף:

 כשסידן נספג בגוף הוא נושא עמו חומרים מזינים המשתתפים בתהליכים רבים והחשוב שבהם הוא, נטרול החומצה הרעילה שמצטברת בגוף. סידן הוא חומר הגלם של העצמות והוא הכרחי לפעילויות רבות של הגוף. כשסידן נכנס לגוף הוא נושא עימו חומרים מזינים המשתתפים בתהליכים רבים. אחד התהליכים החיוניים ביותר הוא נטרול חומצה רעילה המצטברת בגוף.

חומציות ובסיסיות:

סידן הוא המינרל המאפשר לגופנו לשמור על סביבה בסיסית. 70% ממשקל גופנו הוא מים. כשהגוף חשוף לסביבה חומצית, נקלט בו מעט חמצן. כאשר יש לנו סביבה שבה נקלט יותר חמצן בגוף נוצרת סביבה בסיסית, המאפשרת לגוף לתפקד יותר טוב.

תאי הגוף שלנו מייצרים אנרגיה ללא הפסקה. ייצור זה מותיר אחריו שאריות של פסולת חומצית. המזון והנוזלים הנכנסים לגופנו הם ברובם חומציים. בנוסף, מצב של מתח נפשי, דאגות  ורגשות שליליות, תרופות, מזון מתועש, סוכרים, בשר ודגים, עישון ושתייה מתוקה יוצרים סביבה חומצית מאד. חומציות זו מצטברת בגוף וגורמת לירידה במצב החמצן. שתייה מוגזת מכילה זרחן (כמו גם חלב פרה), אשר מפריע לספיגת הסידן.

האוכל הבסיסי המומלץ הוא: ירקות ופירות טריים, עלים (מנגולד, חסה…) קטניות, דגנים מלאים (רצוי מונבטים).

במצב של חוסר סידן, הגוף מתחיל להשתמש בסידן הנמצא בעצמות. בתהליך מתמשך, העצמות הופכות לנקבוביות וקיים חשש למחלת  אוסטיאופורוזיס – בריחת סידן.

כאשר יש סידן זמין בגוף, הוא מסוגל לנצל בצורה יעילה יותר את הויטמינים והמינרלים ובכך נמנעות ממנו מחלות רבות.

סוגי הסידן וזמינותו לגוף:

3 הצורות העיקריות של סידן הן: סידן קרבונט, סידן ציטראט וסידן גלוקונט.

  • סידן קרבונט הוא הסידן הזול ביותר והכי פחות יעיל. תוספי המזון של סידן קרבונט ושל סידן ציטראט בלתי מזוקקים ומקורם לעיתים קרובות הוא עצמות גרוסות או צדפות גרוסים והם מכילים שאריות עופרת. סידן בכמוסה לרוב לא נספג ברובו והגוף לא מקבל את כמות הסידן הדרושה. לאנשים מבוגרים יש בעיה של חוסר חומצה בקיבה, הגורם לחוסר בספיגת מזון ואלמנטים חשובים לגוף. מכיוון שסידן הוא סוג של מלח קשה, הוא לא מצליח להתפרק כהלכה בקיבה של אדם מבוגר ואילו מוצר של סידן המוגש לגוף כחלקיקים המוכנים לספיגה יעיל יותר.
  •  סידן גלוקונט הוא הצורה המסיסה ביותר של סידן והקלה ביותר לעיכול. בשנים האחרונות הצליחו מדענים לפתח אבקה בשם "קאל מאק" – "CAL MAC" המורכבת מסידן גלוקונט, מגנזיום וויטמין C במינונים מדויקים, הנמסה בקלות במים רותחים ונספגים מיידית בזמן השתייה, ומכאן יעילותם הרבה.

נזקים כתוצאה מחוסר סידן:

מחקרים הוכיחו כי חוסר סידן יכול לגרום למצוקות שונות כגון : בעיות שינה, רגיעה, כאבי פרקים, בעיות לב וכלי דם, לחץ דם גבוה, עודף כולסטרול, התכווצויות שרירים, כאבי שרירים וחולשה בשרירים, דלקות מפרקים ודלקות שונות אחרות, כושר תנועה וגמישות, ירידה ביכולת ויסות רמת סוכר בדם, האטה ביכולת ניקוי האברים הפנימיים וירידה ביכולת העיכול, נזקים בצינור העיכול והכליות, טרשת עורקים ושומנים בדם, האטה ביכולת נטרול נזקי חומצה וירידה בתפקוד מערכת העצבים, היפראקטיביות, רמת אנרגיה נמוכה ועוד.

לסיכום:

אי אפשר לתאר את כל התהליכים שבהם משתתף סידן. הסידן נמצא בכל המערכות. המלצתי – בדקו היטב כיצד לשדרג את תזונתכם וכיצד להוסיף לתזונה מקורות עשירים של סידן. עד אז ומעתה והלאה, אנא שיקלו היטב לצרוך תוסף תזונה ראוי של סידן ומגנזיום.

לייעוץ ראשוני ופרטים