תזונה בריאה בגיל הזהב

נעמה ברומר, מנהלת שירותי בריאות, הבית בהוד השרון

בעיות בריאות הכוללות: היבטים פיזיים ומצב נפשי ירוד בגיל השלישי, עשויים לגרום למיני חסרים תזונתיים. תזונה נכונה ותפריט מתאים מסייעים באופן משמעותי לצמצום התחלואה, העלאת תוחלת החיים ושיפור איכות החיים בגיל הזהב.
לסינים יש פתגם עתיק – "הבריאות והחולי נכנסים דרך הפה". ואכן הקפדה על דיאטה מאוזנת חשובה מאוד בגיל המבוגר בייחוד כאשר מתחילים להופיע סימפטומים של קשיים פיזיים ונפשיים.
ישנן בעיות רפואיות רבות, שעלולות לגרום לחוסר תזונתי הגיל השלישי:
• קושי בבליעה
• בעיות חניכיים / חלל הפה.
• ירידה באספקת הדם למעי, הגורמת להקטנת יעילות העיכול
• ירידה בחומציות הקיבה – פגיעה בפירוק החלבונים וספיגת הסידן, הברזל וויטמינים שונים כגון 12-B.
• דיכאון – עשוי לגרום לחוסר תיאבון המוביל לאיבוד משקל.

דיאטה נכונה המותאמת לאדם על פי מצבו הבריאותי והנפשי, גם יכולה למנוע אסטמה של העור אצל מבוגרים והיא תצמצם גם את התחלואה ותשפר את איכות חייו! להלן מספר דגשים חשובים בנושא תזונה מבוגרת:
א. מה לאכול?  דיאטה מאוזנת כוללת את כל אבות המזון:

•  פחמימות- הינן ספקיות האנרגיה העיקריות של הגוף. יש להעדיף פחמימות מורכבות כמו: אורז, קטניות ולחם מלא, שכן מזונות אלה נספגים בדם באיטיות ואינם מעלים את רמת הסוכר בדם באופן מופרז. במקביל יש להמעיט בצריכת פחמימות פשוטות כגון: ממתקים, ריבה, דבש, משקאות קלים ועוד.
בקבוצות הפחמימות נכללים גם הסיבים התזונתיים המצויים בסובין, בדגנים מלאים, אורז מלא, פירות וירקות. הסיבים לא נספגים במעי, "חסכנים" בקלוריות חשובים לאנשים מבוגרים לפעילות מעיים תקינה והורדת רמת השומנים בדם.
• חלבונים – משמשים כאבני בניין לתאי הגוף והכרחיים לתפקודו התקין. החלבונים מחזקים את מערכת החיסון וחיוניים בהתמודדות עם תחלואה. חלבונים מן החי: עוף, בשר, דגים ביצים ומוצרי חלב מן החי. חלבונים מן הצומח: סויה, טופו קטניות ודגנים מלאים.
• שומנים – הינם מחסן האנרגיה של הגוף. חיוניים להורמונים וכן לספיגת  ויטמינים המסיסים בשומן A, D, E, K. מומלץ להשתמש בשומנים לא רוויים (שמקורם מהצומח) כגון: שמן זית, שמן קנולה, שמן סויה ושמן תירס. שומנים אלה נמצאים גם באבוקדו, שקדים ואגוזים. מכיוון שהשומנים עשירים בקלוריות הם מומלצים לאנשים בעלי משקל ירוד.
• ויטמינים – חוסר בצבירת ויטמינים עלול לגרום לחולשה, הפרעות בתפקוד ותחלואה. על מנת לספק לגוף את כל הויטמינים והמינרלים יש לאכול מזונות מגוונים מכל קבוצות המזון.
• מים – חשוב מאוד בגיל המבוגר להקפיד על שתיית מים שכן בגיל זה, לעיתים תחושת הצמא לקויה והספיגה החוזרת של המים בכליות מופחתת. מחסור בנוזלים עשוי לגרום לעצירות ואף להתייבשות. לעומת זאת מבוגרים הסובלים מבעיות בכליות או אצירת נוזלים – יש להיוועץ עם הרופא המטפל לגבי כמות צריכת המים המומלצת.

ב. כמה לאכול ?

סוגיה חשובה בכל גיל ובעיקר בגיל השלישי, שכן קלוריות עודפות גורמות לעלייה במשקל ומאידך אכילה מועטה תגרום לאיבוד משקל , ירידה באנרגיה ואף לחולשת מערכת החיסון בגוף. בחישוב צריכת הקלוריות יש להתייחס ל-האם מעוניינים לשמור על המשקל, להפחית או לעלות במשקל? בנוסף יש להקפיד על התאמה של כמות הקלוריות למצב הבריאותי ורמת הפעילות הגופנית.

ג. איך לאכול ?

גורמים כגון: ניידות, יכולת לבשל, בעיות בעיכול המזון, צריכת תרופות וטיפולים שונים עשויים להשפיע על התפריט הנדרש. לדוגמא: מבוגר הסובל מבעיות שיניים וקושי בלעיסה ובבליעה. מומלץ לצרוך מזונות רכים כמו פירה, מרק ודייסה.
אצל הסובלים מבעיות עיכול, מומלץ תפריט הכולל אכילת ארוחות קטנות ותרופות ללא מזונות שומניים.

לסיכום:
הקפדה על תזונה מתאימה ומאוזנת בגיל השלישי חשובה לשמירה על הבריאות למניעת מחלות והאטת קצב התקדמותן. חשוב לשמור על משקל גוף תקין, אך יש לזכור כי מחסור במרכיבים תזונתיים יכול להופיע גם אצל אדם בעל עודף משקל. במידת הצורך יש להתייעץ ברופא משפחה או דיאטנית.