נפלאות ה- ויטמין D

 זיו אלקלעי, מומחה לרפואה סינית, הוד השרון

מהו ויטמין D?

ויטמין D הוא מולקולה מסיסה בשמן, שהגוף למעשה זקוק למקור חיצוני על מנת להפעילה. יש 2 סוגים של ויטמין D האחד המתקבל מקרני השמש והשני מתקבל מצמחים שונים, אך מתפנה מהגוף בצורה מהירה.

מקורות תזונתיים של ויטמין D

דגים (בעיקר סלמון, טונה, סרדינים), מוצרי חלב, פטריות (בעיקר שיטאקי), ביצה (בעיקר בחלמון). למרות שילדים ומבוגרים צורכים די מזונות העשירים בוויטמין D וחשופים מספיק לקרני השמש, עדיין יש חוסר משמעותי מאוד בוויטמין D.

מדוע יש חוסר בוויטמין D?

ממחקרים שנעשו עד כה, אין ממצא או השערה לסיבה. ויטמין D נוצר בגוף בעיקר ע"י חשיפה לקרני השמש. בנוסף,  5 עד 10 אחוז מוויטמין D מגיע ממזונות המכילים את הוויטמין

אז למה בכל זאת חסר לנו ויטמין D?

השערתי, נכון שיש צורך בשמש ובמזונות מסויימים על מנת להשיג ויטמין D, אבל חשוב לזכור שיש גם צורך לספוג את הוויטמין, והספיגה היא הבעייה העיקרית. מי שאחראי על תהליך הספיגה הם בעיקר הכליות והכבד. יגידו הספקנים והרופאים, תפקודי הכבד והכליות בבדיקות תקינות ולכן אין קשר בין הדברים. טעות! בחלק גדול של המטופלים המגיעים אלי לטיפול, תפקודי הכבד והכליות בבדיקות דם ושתן, אכן תקינות, אבל, כשאני עושה אבחנת דופק ולשון (כלים אבחוניים חשובים ביותר של רפואה סינית), נמצא חוסר וחולשה גדולה באנרגיית הכליות והכבד וחוסר איזון בתפקודם. חשוב לזכור שהרפואה הסינית יכולה לאבחן חוסר איזון או חולשה אנרגטית, ע"י בדיקת הדופק, עוד לפני שיש בעיה אורגאנית או תפקודית של אחד האיברים.

מה עושים במצב של חוסר ואיך מונעים חוסר בוויטמין D?

  • דיקור סיני – רפואה סינית היא רפואה מניעתית. משמעות המניעה במקרה זה, היא לדעת לזהות חוסר איזון בהווה העלול להתפתח לבעייה אורגאנית או תפקודית בעתיד. במהלך הטיפולים, כאשר ממלאים את חוסר הוויטמין ובמקביל, מחזירים את הכליות והכבד לתפקוד תקין, ספיגת הוויטמין משתפרת ולא נוצר שוב חוסר. הטיפול היעיל ביותר במקרה זה הוא דיקור סיני. טיפול בדיקור סיני, גורם להתחזקות המערכות ללא שימוש בכלים טיפוליים פנימיים (כמו צמחי מרפא), העלולים בשלב הראשון להכביד על הכליות והכבד ולהאט את יכולת ספיגת הוויטמין והשיפור בתפקודם.
  • תוספי תזונה – במקביל, חובה להיעזר בתוסף תזונה של ויטמין D 3 על מנת למלא את המצבורים. לאחרונה אישר משרד הבריאות להגדיל את מינון ויטמין D בכל קפסולה או בכל טיפה, זאת מכיוון שהתוספים מכילים כמות קטנה מידי של הוויטמין. כמובן שיש צורך להתייעץ עם מטפל מומחה על מנת להתאים את המינון למקרה הספציפי.
  • שמש ותזונה – חשיפה לשמש ותזונה, הם לא מהדברים שאפשר לשדרג. לא רצוי לחשוף את עורנו יותר, בגלל הסכנות הידועות של סרטן העור. לגבי תזונה, באופן אישי אני ממליץ להפחית בצריכת מוצרי חלב. בסלמון ובטונה יש הרבה כספית ובסרדינים יש הרבה פסולת ימית. לכן המלצות תזונתיות לא ממש יש לי ולא הייתי בונה על זה כאופציה להעלאת כמות ויטמין D בגופי.
  • המלצה תזונתית יחידה לוויטמין D – לאחרונה נמצא בתוצאות מעבדה, שלצמח מורינגה יש כמויות גדולות ביותר של ויטמין D. בנוסף, לצמח יתרונות רבים אחרים ומרכיבי מזון חיוניים שונים. לכן, ההמלצה היחידה מבחינה תזונתית היא המורינגה, כתוסף תזונה.

מה הסכנות של חוסר ויטמין D?

  • פגיעה בתהליך ספיגת הסידן ובניית העצמות
  • דיכאון / חרדות
  • בעיות שינה שונות
  • עייפות, לאות וחולשה כללית
  • סחרחורת וכאבי ראש
  • פגיעה במערכת החיסון וחשיפת הגוף לפגיעה זיהומית חיידקית או וויראלית
  • פגיעה במערכת החיסון האוטואימונית ובכך חשש למחלות כגון- סרטן, אלרגיה, טרשת נפוצה, פסוריאזיס, אטופיק דרמטיטיס ועוד
  • פגיעה בהתפתחות השלד אצל ילדים, כאבי גדילה, עצמות שבירות וניוון עצמות מהיר
  • פגיעה בהתפתחות המוח אצל עוברים
  • הגברת הסיכון למחלות ריאה כמו דלקת ריאות, אסטמה, נפחת, סטרידו ועוד
  • פגיעה במערכת העצבים

לסיכום – ויטמין D הוא אחד מבין ויטמינים ומינרלים רבים, החיוניים לתפקוד גופני ונפשי בריא. על מנת להימנע מחוסר בויטמינים, יש לחזק ולאזן ולתחזק את גופנו באופן סדיר ושוטף. הדרך היעילה ביותר לשימור האנרגיה והבריאות היא תחזוקה נכונה של תזונה, אורח חיים מאוזן, רגיעה פיסית ונפשית ופעילות גופנית בשילוב עם טיפול יעיל ברפואה סינית או עם כל טיפול משלים אחר שיוצר טיפול שלם.