חייגו: 6120*
ברוכים הבאים לעד 120 - זה הזמן להתעורר בבית מאיר פנים, מלא עניין ותוכן, ליום של עשייה מתוך סקרנות ויצירה, למידה והנאה, עם אנשים כמוך ולחיות את החיים במלואם אנו מזמינים אותך ליהנות בבית מוגן, חם, מחבק ושוקק בחיי חברה ותרבות עשירים, ומכל מה שהופך את החיים למלאים ולמרגשים יותר

מניעת נפילות

הגר תבואה, אחראית שירותי פיזיותרפיה, הבית בתל אביב

בישראל חיים כיום מעל 750,000 תושבים מעל גיל 65, המהווים כ- 10% מהאוכלוסייה. כשליש מהאנשים מעל גיל 65 וכמחצית מבני ה- 80 ומעלה נופלים לפחות פעם בשנה. ניתן להפחית משמעותית את הסיכון לנפילות בעזרת שמירה על אורח חיים בריא ובטיחותי. כאשר יש ירידה ביציבות, מופיעות נפילות חוזרות, המובילות לחרדת נפילה הגורמת להפחתת התנועה והגברת הסיכון לנפילה חוזרת. נפילה עלולה להוביל להידרדרות בתפקוד היומיומי ובתפקוד הפיזי והחברתי. נפילות ופחד מנפילות מגביל את התנועה ומגביר את הדריכות בפעילות היומיומית.

חרדת הנפילה פוחתת כאשר שיווי המשקל משתפר. בעזרת תרגול יומיומי ניתן להגדיל את המסה השרירית ולשפר את השליטה ביציבה ושיווי המשקל. (קושי לקום מישיבה מגדיל את הסיכון לנפילה-חשוב לתרגל).

גורמי סיכון לנפילה
*  הזדקנות – ירידה נורמאלית וטבעית בתפקוד המערכות: ירידה בשמיעה ובראייה, בעיכול ובספיגת המזון, ירידה בשיווי משקל ורפלקסים. דעיכה טבעית של מנגנוני הגוף.
*  תחלואה – יכולה להוות דרך אפקטיבית לשמירה על קשרים משפחתיים וחברתיים
*  הפרעות בתנועה וירידה בתחושה
*  הפרעות הליכה
*  שימוש באביזרי הליכה
*  נכות פיזית
*  אירוע מוחי בעבר
*  תחלואה: פרקינסון, סחרחורות ודיכאון (ניתן להקל על סחרחורות וורטיגו בעזרת פיזיותרפיה  ייעודית)
*  אטקסיה – הפרעות בשיווי המשקל
*  נוירו פתיה – ירידה בתחושה וכאבים בכפות הרגליים (חוסר תחושה מכאיבה)
*  הפרעות קשב וריכוז בקרב בני דור, שמעולם לא אובחן כבעל הפרעה.
*  לא מודעים למה שקורה סביב – נתקלים בעציץ שנמצא במקום מאז ומעולם.
*  טיפול תרופתי – תרופות שינה והרגעה מתפנות מהגוף תוך 24 שעות ויכולות לפגוע בשיווי המשקל כאשר יש תחושת ריחוף קלה בבוקר, תרופות לאפילפסיה והורדת לחץ דם, תרופות אנטי דיכאוניות ובנזודיאזפינים.
*  מצב נפשי ירוד – כאשר פוחתת חדוות החיים ואיתה התנועתיות
המלצות למניעת נפילות, או כיצד לשמור על סביבת מגורים בטוחה חדרי מגורים:
*  יש לפנות את הרצפה מחפצים (חוטי חשמל וטלפון לדוגמא)
*  מיקום נגיש ונוח לטלפון. מומלץ להשתמש בטלפון אלחוטי
*  לעולם לא לרוץ לטלפון.
*  להצמיד או להדביק שטיחים לרצפה (רשת מונעת החלקה נמכרת ברשתות עשה זאת בעצמך), לגזור פראנזים ופינות בולטות בשטיח.
*  להקפיד תמיד לסגור מגירות ודלתות ארונות
*  להשאיר מעברים פנויים בבית (לדוג' – להימנע מפסלים ועציצים על הרצפה)
*  יש להשתמש בריהוט יציב

חדרי שינה
*  במקרה של נפילות מהמיטה בזמן שינה, יש להצמיד את המיטה לקיר ו/או להשתמש במגן דופן למיטה (ניתן להשיג ביד שרה)
*  להגביה את המיטה והכורסא
*  צבעים מנוגדים (לקירות ורהיטים) עוזרים להבחין במעברים ולהתמצא בבית
*  להימנע מחוטים (טלפון אלחוטי, מגהץ אלחוטי, שימוש במזגן ולא בתנור)

תאורה
*  עמעם מאפשר מעבר בין חושך לאור בקלות
*  להקפיד על תאורה חזקה ולא מסנוורת
*  מנורה ליד המיטה – בהישג יד
*  מפסק למנורת לילה ליד המיטה – בהישג יד
*  תאורת לילה בשירותים ובמעברים
*  תאורת חירום
*  וילון למניעת סינוור מהאור הנכנס מהחלון
*  במידה והינך סובל/ת מקטרקט, יש להשתמש בתאורה ממוקדת על החפץ

חדרי אמבטיה ושירותים
*  התקינו שטיח למניעת החלקות במקלחון ומחוצה לו
*  התקינו ידית אחיזה בשירותים ובמקלחת
*  במידה ויש צורך השתמשו בכיסא פלסטיק יציב בתוך המקלחון
*  רצוי להשתמש בסבון נוזלי ולא בסבון מוצק העלול להחליק מהיד
*  רצוי להתנגב טרם היציאה מהמקלחון
*  נגבו מיד רטיבות באמבטיה
*  אין לנעול את דלת השירותים/מקלחת

מטבח
*  מקמו חפצים בשימוש יומיומי בהישג יד
*  בקשו עזרה בפעולות המצריכות טיפוס – אין לטפס על כסא או דרגש
*  נגבו מיד רטיבות או שאריות מזון מהרצפה
*  הימנעו מהחזקת סיר או חפץ כבד בשתי ידיים בזמן הליכה

מדרגות
*  הקפידו לעלות ולרדת באיטיות תוך אחיזת המעקה
*  הקפידו להסיר משקפי קריאה בזמן שימוש במדרגות
המלצות לפעילות גופנית להפחתת הסיכון לנפילה
* הקפידו על ביצוע פעילות גופנית 30 דקות, חמש פעמים בשבוע
* לתרגל כעשר דקות ביום תרגילים לשיפור שיווי המשקל
* מומלץ לתרגל ברגליים יחפות ולשפר את השליטה השרירית של כפות הרגליים
פעילות גופנית סדירה הינה ההגנה הטובה ביותר מפני נפילות פעילות גופנית צריכה לכלול את כל מרכיבי התנועה: קואורדינציה, גמישות, שיווי משקל וכוח, תורמת לבריאות הכללית, מחזקת שרירים ועצמות ומשפרת קוגניציה הליכה:
*  הקפידו ללכת בנעליים יציבות ונוחות, סגורות מאחור עם עקב נמוך וסוליות המונעות החלקה
*  שימרו על תקינות העור בכפות הרגליים והימנעו מהליכה בנעליים שחוקות.
*  הקפידו להניע את הידיים (יד ורגל נגדית) בזמן הליכה. הנעת הידיים בזמן הליכה מגדילה את היציבות ומקטינה את המאמץ השרירי

תזונה:
*  הקפידו על שתייה מרובה ותזונה נאותה (הימנעות משתייה/אכילה עלולה לגרום סחרחורת)
*  הקפידו לאכול מזון מכל קבוצות המזון
*  אל 'תדלגו' אל ארוחות. זה עלול לגרום סחרחורת
*  עודף משקל קל מהווה גורם מגן במקרה של נפילות.

שימוש בתרופות:
*  התייעצו עם הרופא האם כל התרופות נחוצות. עודף תרופות עלול להגביר סיכון לנפילה. הקטנת מספר התרופות מקטינה את הסיכון לנפילה
*  דווחו לרופא גם על תוספי תזונה, ויטמינים ומינראלים שאתם נוטלים
*  ניתן להתייעץ עם המרכז הארצי לתרופות בהדסה 02-6778866. המרכז נותן ייעוץ לבית אבות להתאמת  תרופות ובדיקת השילוב ביניהן ללא עלות.

ראיה ושמיעה:
*  הקפידו לבדוק אחת לשנה/שנתיים שמיעה וראיה.
*  תרגלו שימוש במשקפיים בי פוקאליות. אל תשתמשו בהם במדרגות
*  במידה ויש לכם מכשיר שמיעה – השתמשו בו
כל האמור לעיל הינו בגדר המלצה בלבד. עבור ייעוץ פרטני, התאמת אביזרים התאמת דיור וכן בניית תוכנית תרגול אישית, הינכם מוזמנים להתייעץ עם צוות הפיזיותרפיה בבית.

לייעוץ ראשוני ופרטים