להקשיב להוראות היצרן

בלי משקולות, רצועות, כדורי כוח או כל אביזר אחר, אלא רק בעזרת כיסא פשוט ומזרן מלמד אורי עתריה, מומחה ליציבה ולתנועה גופנית ובוגר המגמה לטיפוח היציבה במכון וינגייט, איך להחזיר את הגוף לתפקד ללא כאב וגם להרגיש נהדר, כל זאת בתנאי שמקשיבים ל‘הוראות היצרן’.
באולם הספורט המרווח, המשקיף על הבריכה בבית בתל אביב מתקיים חוג הנושא את השם המיוחד ‘לימוד עקרונות התנועה’ בהדרכתו של אורי עתריה. על הרצפה פרושים מזרנים וכמה כיסאות מפוזרים באולם. אין הרבה ציוד בחדר, אבל ניסים קטנים של הגוף אינם זקוקים כנראה לגימיקים.
אל השיעור שהתקיים בבוקרו של יום רביעי הגיעו שמונה משתתפים. ארבעה גברים וארבע נשים. אורי המדריך מסביר את התרגילים ומדגים אותם כמובן. אחר כך יעבור בין כולם ויתקן אם צריך: “המרפק צריך להיות על הברך”, “הכתף יותר נמוכה”, “כאן המטרה היא מתיחה, צריכים להרגיש את המתיחה, השרירים כואבים בגלל שהם קצרים.”
ניכר היטב שהוא מכיר את המשתתפים ואת המחושים שמהם הם סובלים. הוא יודע למשל מי המתעמל שיהיה זקוק לתמיכה נוספת בתרגיל הבא, ויבדוק אצל אחרת היכן הרגישה את המתיחה בתרגיל הקודם, בגב או ברגל. לאורך כל השיעור ובמהלך כל התרגילים הוא לא שוכח לחזור שוב ושוב על עקרונות הברזל שלו. הוא משנן אותם כמו מנטרות באדיקות של נזיר קנאי: “את כאבי הגב אפשר למנוע כאשר הם לא קיימים”, “הזמן הטוב ביותר למנוע כאבים הוא כשלא כואב”.
כפי שכבר הבנתם שיטתו של אורי מבוססת בראש ובראשונה על מניעה או כפי הוא קורא לה: ‘להקשיב להוראות היצרן’ – ביטוי שיחזור בהמשך הרבה מאוד.
אורי, למי מיועד החוג?
“החוג מיועד לכל אדם הרוצה לתחזק את עצמו ברמה טובה יותר. לא בהכרח לכאלה שכואב להם, גם לאלה שלא כואב להם, אבל לאלה הסובלים מכאבים ומבעיות אמליץ להצטרף, ויפה שעה אחת קודם.”
במהלך השיעור אתה משתמש הרבה בצירוף ‘להקשיב להוראות היצרן’, למה אתה מתכוון?
“כל בעלי החיים בטבע, והאדם בכלל זה, נועדו לחיות בבריאות מושלמת כל חייהם. מצב זה עשוי להתקיים אם נאפשר לגוף להתקיים ולתפקד בהתאם ל‘הוראות היצרן’. לדוגמה, בהתאם ל‘הוראות היצרן’ יש לשאוף לריאות אוויר נקי. כל שאיפת חומר אחר כמו עשן סיגריות, גזי פליטה של מכוניות או מפעלים היא חריגה מ‘הוראות היצרן’ והחריגה הזאת גורמת לנזקים ההולכים ומצטברים עם הזמן.”
כן, אבל לא כל סיגריה גורמת חס וחלילה למחלות…
“נכון, לגוף יכולת ספיגת נזקים מרשימה. לא כל סיגריה שנעשן מייד תגרום לנזק בריאותי חמור, אך כל סיגריה שנעשן תגרום לנזק קטן שילך ויצטבר עם הזמן.”
הבנתי, ועכשיו בוא נעביר את זה לתחום התנועה והיציבה.
“העיקרון דומה. הצטברות נזקים הנגרמים מאי ציות ל‘הוראות היצרן’ היא הסיבה העיקרית לבעיות בכפות הרגליים, בברכיים, בגב, בעורף ובכתפיים – בגוף בכללו, ובלי קשר לגיל. הצטברות הנזקים תיפסק רק כאשר האדם ישנה את אותם הרגלים שאימץ בחייו שאינם בהתאם ל‘הוראות היצרן’. הכאבים הללו הם תמיד תוצאה של נזק שהצטבר לאחר שיכולת ספיגת הנזקים של הגוף מוצתה. תרגול מתאים מאפשר לפצות את הגוף על אותם נזקים שהצטברו בגלל אותם הרגלים שאינם עולים בקנה אחד עם הצרכים האמיתיים, ושומר על מאזן מספיק טוב כדי שלא יכאב.”
רגע, אתה אומר שלגיל אין משמעות? בכל זאת הגוף מזדקן. מה שעשינו בגיל עשרים או חמישים כבר אי אפשר לעשות בגיל שבעים.
“ברור שהגוף מזדקן. אני לא מתכחש לכך או מתעלם מכך, אבל שימי לב, צריך להבחין בין ביטויי זקנה שהגיל גרם להם, כמו קמטים בעור או קרחת ובין נזקים שהסיבה האמיתית להם היא התנהגותית. בעיות, קשיים או כאב באיברי התנועה והיציבה אינם בהכרח תוצאה של העובדה שהגענו לגיל ארבעים, חמישים או שבעים, אלא פועל יוצא של העובדה שבמהלך השנים השתמשנו בגוף ונהגנו בו שלא בהתאם ‘להוראות היצרן’. הרעיון החשוב הוא תחזוקה שוטפת ונכונה של הגוף.”
אז מה אתה אומר, שסבא ונכד, למשל, יקבלו אותה סדרת תרגילים?
“בדיוק. משפחה שלמה: סבא, אבא ונכד יתרגלו את אותם התרגילים בדיוק כדי לתת מענה לאותו סוג של בעיה. באותו הקשר אני יכול לומר שמבחינת התרגילים, אין הבדל בין גברים לנשים. אישה וגבר יקבלו אותם תרגילים, כי ההבדלים הפיזיולוגיים בין גברים לנשים אינם משמעותיים כשזה מגיע לתחום מערכת התנועה.”
ואיפה נכנס הסיפור האישי? הרי לכל אחד יש את המיחושים שלו, את הבעיות שלו.  
“יש הבדל כמובן בין שיעור קבוצתי לטיפול אישי. במהלך השיעור אני מתייחס לכל הנושאים ולכל הבעיות האפשריות. עובר בין כולם, מקדיש תשומת לב אישית לכל מתעמל ומתקן את הביצוע, אם צריך, ביחס לבעיה או לקושי שלו. אנשים שונים מצאו פתרונות שונים, כל אחד לבעיה שלו, במסגרת אותו שיעור. בעת התרגול האישי כל אדם צריך לשים דגש על נקודות התורפה האופייניות לו.”
מהן הטעויות הנפוצות שכולנו עושים?
“בקצרה אפשר לנסח זאת כך: תפקוד לקוי של כפות הרגליים ותפקוד לקוי של שרירי הבטן, אך מובן שהרשימה עוד ארוכה.”
אז מה ההבדל בין מה שאתה עושה לבין שיטות כמו יוגה, פלדנקרייז או פילאטיס?
“ברמה העקרונית אין שום משמעות לשם של השיטה, אלא רק לאיכות ולרמה המקצועית בעבודה, ועבודה נכונה תמיד תוביל לשיפור ולפתרון בעיות.”
איך הגעת לשיטה הזאת? כיצד היא התפתחה?
“הגישה שלי היא תוצאה של לימוד קפדני וממושך מאנשים שיודעים, בראש ובראשונה מד“ר אריה כלב. כמו כן נדרשת התבוננות אין־סופית באנשים, במצבים ובמקרים שונים – עשרות שנים של ניסיון באבחון, בהדרכה ובטיפול בתחום היציבה והתנועה. וכמובן תרגול אישי והתבוננות עצמית – קודם כול שיפור הטעון שיפור בי, בעצמי.”
אתה רואה שינוי אצל המתעמלים בחוג?
“בהחלט. מי שבא, מתרגל ומתחזק את הגוף, ירגיש את השינוי, אבל צריך לזכור שגם כאשר יש הטבה ונראה שהבעיה נעלמה, ברגע שמפסיקים לתרגל באופן שוטף, הבעיות עלולות להתחדש.”
נתן פרלא “אני משתתף בחוג כבר ארבע וחצי שנים. בגלל טעות טיפשית שקרתה לי לפני כמה שנים, נגרם לי קרע בגידים של זרוע שמאל. סבלתי מכאבים איומים, אולם האורתופד אמר שאין הרבה מה לעשות. כשהגעתי לכאן, סיפרו לי על החוג של אורי. הצטרפתי ואין בכלל מה לדבר. השינוי מורגש ולטובה. חשוב לומר שבזמן השיעור הגוף עובד. כלומר מי שעושה את התרגילים נכון והיטב, ירגיש בהחלט מאמץ. אנחנו מותחים איברים שאחרי הרבה שנים של תפקוד לא נכון, התקצרו, אבל אחר כך, בהמשך הדרך, התחושה טובה. זו התכלית של העניין, לא? את התרגילים שאורי נותן לי אני מבצע באדיקות של יהודי לובש ציצית.”
יורם אלרון “אני מכיר את אורי משנת 1988, עוד מתקופת מועדון הספורט ברמת השרון כשהוא עבד שם. התחלתי להשתתף בשיעורים שלו ומאז אני איתו. כשעברתי לכאן פניתי להנהלת הבית, הסברתי להם את חשיבות השיעורים של אורי ואני שמח שאורי איתנו. אורי הוא אחד האנשים היחידים בעולם, ובכלל זה רופאים אורתופדיים, שבאמת מכירים את ‘הוראות היצרן’ של גוף האדם. בזכות השיטה של אורי אני מרגיש מצוין. אני שומר על כושר והמצב הגופני שלי טוב.”
הדסה בן דרור “אני בבית בתל אביב חמש וחצי שנים והצטרפתי אל החוג כמעט מייד לאחר שהגעתי. עשיתי זאת בהמלצתו של יורם אלרון, כי באותה תקופה סבלתי מכאבים עזים באזור כף הרגל. הרופאים כבר המליצו על ניתוח ויורם אמר לי: ‘מה אכפת לך? תנסי’. באתי לאורי וסיפרתי לו את הבעיה. הוא הורה לי לבצע סדרת תרגילים ואמר שאם אקפיד לבצע אותם באדיקות, הכאב ייעלם. וכך היה. לאחר חודשיים הכאב נעלם כלא היה ומאז אני מתרגלת בנאמנות רבה את התרגילים, והכאבים, ברוך השם, לא חזרו. אני אסירת תודה לאורי. הסיפור שלי הוא הוכחה ממשית לנכונות השיטה שלו ולא דברים בעלמא.”
מרתה בלינדה “אני בעצמי מורה ליוגה ואני חייבת לומר שהתמכרתי לשיעורים של אורי. עמוד השדרה שלי מתוחזק וברוך השם, מאז שאני מתעמלת, אין לי כאבים בגב. אורי מקנה הרגלים מסוימים, הוא מטיף להתנהגויות מסוימות, וזה נקלט בסופו של דבר. למשל הנזק שעקבים גבוהים גורמים לעמוד השדרה. גם אני נדבקתי ממנו, ואני יכולה לספר בחיוך שהתחלתי לטפטף לנכדותיי אחרי שראיתי אותן עומדות על עקב סטילטו. ההסברים שלי עזרו ואחרי זמן מה הן באו אליי ואמרו: ‘סבתא זה ישמח אותך. בחרנו מגף בעל עקב נמוך יותר.”
ולאלה שעוד נותרו ספקנים – עבורם נסיים בדבריו של ישראל כהן, משתתף נוסף בחוג: “שיעור התנועה של אורי הוא השיעור היחיד שאני מכוון בשבילו שעון מעורר בבוקר”.