זמן מעברים

המפתח למעבר דירה מוצלח מתחיל ומסתיים במלאכת המיון והאריזה. נפגשנו עם ויוי קרביץ, שותפה בחברת ‘בלאגן’, כדי לקבל כמה טיפים עצות למעבר קל יותר.

בחודשי הקיץ ובחגים אלפי משפחות בישראל יארזו את חפציהן וישנו את מקום מגוריהן. כל משפחה וסיבותיה עימה. משפחות רבות יעברו לבתים גדולים ומרווחים, אחרות לדירות קטנות יותר ובני הגיל השלישי שהחליטו לשנות את תפיסת המגורים שלהם יעברו לדיור מוגן. המשותף לכולם הוא העול שכרוך בתהליך המיון והאריזה. זהו תהליך רגשי שבמהלכו ייאלצו רבים להיפרד מחפצים שהיו משמעותיים להם במשך זמן רב. המפתח למעבר דירה מוצלח מתחיל ומסתיים במלאכת המיון והאריזה.

זמן מעברים

מה אורזים ועל מה מוותרים?

“מעבר דירה הוא הזדמנות להיפטר מחפצים מיותרים. אנחנו אורזים את החפצים השימושיים, את אלה שאנחנו משתמשים בהם ביום-יום, את אלה שמשרתים אותנו באופן שוטף. על חפצים שלא השתמשנו בהם יותר משנה אנחנו ממליצים לוותר, שכן מעבר דירה הוא זמן להתחדשות ולרענון.”

מה עושים עם חפצים שיש להם ערך סנטימנטלי?

“זה נתון לשיקולנו. חשוב שנשים לב, אם לכל חפץ שני יש ערך סנטימנטלי מדובר באגרנות ורצוי לשחרר. אם מתלבטים לגבי כמה חפצים בודדים, מומלץ לשמור אותם. חפצים יקרי ערך, מסמכים חשובים ותרופות, יש לארוז בקופסה נפרדת ולהוביל באופן עצמאי.”

כמה זמן מומלץ להתארגן מראש?

“כחודש וחצי. במעבר דירה חשוב לבצע פעולות שונות, כמו לתאם הובלה, למיין חפצים, לארוז, לפרוק ולסדר. זהו תהליך ארוך, ולכן יש להיות ערוכים אליו מבעוד מועד. ניתן לחלק את התהליך לכמה שלבים:

חודש וחצי לפני המעבר

ממיינים את החפצים ונפטרים מכל החפצים המיותרים. זה הזמן להחזיר את החפצים ששאלנו. מתאמים מובילים ומקבלים מהם אמצעים שונים לאריזה (כמו קרטונים או ארגזים). רצוי לרכוש נייר דבק, פלסטיק, ניילון בועות (פצפצים), מדבקות ולורדים. אם לא עשינו זאת קודם, זה הזמן למדוד את גודלם ושטחם של החדרים שבבית החדש וגם לוודא שהרהיטים והחפצים שלנו מתאימים ונכנסים.

חודש לפני המעבר

מתחילים לארוז את החפצים שבהם אנחנו משתמשים פחות בבית. חפצים ומסמכים יקרי ערך: זה הזמן לאתר או לשכפל את כל החפצים או המסמכים החשובים ביותר ולארוז אותם בנפרד. מעדכנים את הרשויות, הספקים ונותני השירותים בכתובת החדשה (חברת הכבלים, חברת החשמל, האינטרנט ועוד).

שבועיים לפני המעבר

מסיימים לארוז ומשאירים רק חפצים בודדים שהכרחיים לנו בדירה הנוכחית. מבצעים את התיקונים שהתחייבנו להם בהסכם לקראת כניסתם של הדיירים החדשים, ומתקשרים לחברת ההובלה כדי לוודא שתגיע במועד.

כמה ימים לפני המעבר

אורזים את החפצים האחרונים והשימושיים ביותר שיעלו אחרונים למשאית וירדו ראשונים כדי שיהיה לנו קל לאתר אותם במעבר. אורזים לכל בני המשפחה מזוודה קטנה שמתאימה לחופשה קצרה, כך שאם משהו ישתבש נוכל לשהות אצל משפחה או חברים. זה הזמן לרוקן את המקרר וולהפשירו.

יום המעבר

נציג המשפחה ממתין למובילים כדי לפקח על העמסת החפצים. עליו לוודא שכל הקרטונים והחפצים האחרונים שברשימה שברשותו הועמסו על המשאית.

נציג נוסף ממתין בבית החדש עם רשימה זהה של החפצים והארגזים שיש לשים בכל חדר.”

יש לך טיפים שיקלו על הפירוק והסידור?

“לסמן את הקרטונים לפי היעד הסופי. למשל, קרטונים ששייכים למטבח, קרטונים ששייכים לסלון ועוד. לכתוב אלו חפצים יש בכל קרטון, לעטוף בנייר רך חפצים שבירים ולרפדם בנייר עיתון. על הקרטון יש לציין בגדול – שביר!”

מדוע מומלץ להיעזר בחברה חיצונית?

“מאחר שמעבר דירה כרוך בעבודה רבה, בהיעדרות מעבודה ובמאמץ פיזי, מומלץ להיעזר בחברה חיצונית שיש לה ניסיון רב בפירוק הארגזים ובהתארגנות קלה ומהירה. תהליך מיון החפצים שנעשה בנוכחות אדם זר מייעל את התהליך, הוא עוזר לאנשים להיפרד מחפצים מיותרים שלא היו זורקים אם היו עושים זאת לבד. מעבר לכך, החיים ב"אתר אריזה" נחסכים, שכן כל התהליך מתבצע יום או יומיים לפני המעבר על ידי צוות יעיל ומקצועי, שמארגן את הבית החדש במהירות וביעילות, וכך עוזר לנו לנהל בית יעיל ומסודר יותר בעתיד. לחברה חיצונית יש גם ניסיון ומידע באשר לבחירת חברת הובלה מקצועית ואמינה שתביא את החפצים שלנו בבטחה לבית החדש.”

במה שונה תהליך האריזה במעבר לדיור מוגן?

“תהליך המיון והפרידה מהחפצים הוא מורכב יותר, שכן במעבר לדיור מוגן עוברים לדירה קטנה יותר מהדירה הקודמת, ואז המעבר מחייב תהליך מדויק יותר של מיון ופרידה מחפצים שלרבים מהם יש ערך סנטימנטלי. עם זאת, חשוב לדעת מה להשאיר כדי ליצור עם המעבר תחושה מידית של בית חם ומוכר. בתהליך זה עלינו למצוא פתרונות לחפצים סנטימנטליים שאותם אנחנו רוצים לשמור, חפצים המעלים בנו זיכרונות חשובים, כמו ציורים, תעודות, אלבומי תמונות וחפצים של הילדים והנכדים.

שוני נוסף ומהותי הוא הצורך בנגישות בקרב בני הגיל השלישי, המחייב אותנו לסדר ולארגן את חלל הבית על פי אורח החיים המשתנה והצרכים החדשים.”

אודות חברת ‘בלאגן’:

חברת ‘בלאגן’ בניגוד לשמה מתמחה בסידור ובארגון בתים ובליווי מקצועי בתהליכים של מעבר דירה. החברה פועלת למעלה מ-14 שנים בתחום ועד היום  שירתה במקצועיות כ-6,000 לקוחות.

לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר בטלפון: 077-3270090.