חייגו: 6120*

דרכים המסייעות לשיפור הזיכרון / חנה פלס

מה ידוע לנו על הזיכרון?

הזיכרון הוא תכונה מולדת באדם ובבעלי חיים. הזיכרון הוא מרכיב חשוב ומרכזי בכל תהליך של למידה ובהתייחסות האדם אל עצמו או סביבתו.

החוקרים מבחינים במס' סוגי זיכרון.
*  זיכרון מיידי – פריטי מידע הנשמרים בזיכרוננו במשך מס' שניות או דקות.
*  זיכרון לטווח קצר – היכולת לזכור למשך זמן קצר כמות מסויימת ומוגבלת של מידע. אם לא תעשה בקשר לזיכרון זה פעולה של שינון ולמידה, יעלם ויימחק מתודעתנו.
*  זיכרון לטווח ארוך – מאגר הזיכרונות האצור במוחו של האדם, המכיל קטעי מציאות, מידע, חוויות והתרחשויות שנצברו במשך כל החיים. זיכרונו של האדם מכיל בדרך כלל גם את התחושות המתלוות למידע, לאירוע או לחוויה שנאגרו בו. ככל שהרגש הנלווה לזיכרון הוא עז יותר, כך יעמיק וייחרת במוחנו.

עם ההזדקנות חלה אצל רוב האנשים ירידה בזיכרון לטווח קצר, בעוד שהזיכרון לטווח ארוך נותר כשהיה.

עובדה זו עלולה לגרום למצוקה רבה, וכדי להקל עליה, רצוי להתרכז במתן חיזוקים ולעודד שימוש באמצעי עזר.

אפשר להשתמש בשורה של עזרים הנקראים "אמצעים מנמוטכניים" –  שיטות לזכירת אירועים.

עזרים המשמשים כתזכורת לאירועים שונים. לדוגמא:
• לוח שנה התלוי על הקיר.
• לוח שעם/מגנט להודעות שונות.
• יומן (פגישות, ימי הולדת, ימי נישואין וכדומה).
• טייפ נייד קטן (כדי להיזכר במה שנאמר).
• שעון מעורר (זמני פגישות).
• בלוק כתיבה ועט (ליד הטלפון, המיטה, בתיק או בכיס, כדי לרשום רעיונות או דברים שיש לזכור).
להיות מאורגן – יצירת הרגל של החזרת פריטים למקומם בתום השימוש, בכל חדר מחדרי הבית: כלי מטבח במטבח, כלי עבודה בארגז כלי עבודה, כלי גינון במחסן וכך הלאה.
מדבקות – קופסאות עם מדבקות. כל מה שנדרש הוא מבט חטוף במדבקה כדי לבדוק אם הפריט מונח במקום בו הוא אמור להיות.
רשימות – רצוי להכין רשימות של מקומות בהם דברים שמורים. רשימה כזו צריכה להיות במקום נגיש כך שלא נדרש מאמץ רב לשלוף אותה ולהשתמש בה.
יציאה מחוץ לבית – לשאת את התיק כך, שייראה כל הזמן. לזכור את מס' הפריטים אותם נושאים: מטריה, כובע, שקית קניות וכד'. כך, ניתן לבדוק מידי פעם האם חסר פריט כלשהו. כדאי להדביק מדבקת שם וכתובת או מס' טלפון, על פריטים מסויימים, כדי שאם יאבדו, המוצא יוכל להחזירם.
לזכור מה לעשות – הכנת רשימות נושאים לביצוע במשך היום או השבוע לפני סדר חשיבותם.
סיוע לזיכרון – לפעמים אנשים מרגישים שיש משהו שעליהם לזכור, אבל אינם מצליחים לזכור במה מדובר.
במצב כזה כדאי לחשוב על שאלות כדוגמת:
• האם זה משהו שעלי לעשות לפני שאני יוצא מהבית?
• האם זה קשור במישהו אחר מלבדי, בן זוג או בן משפחה אחר?
• האם זה משהו שעלי לקנות או לעשות מחוץ לבית?

כאשר וכשים מיומנות בכך, מצליחים במהירות רבה יותר לאתר את מה שנשכח לרגע.
לזכור שמות של אנשים – די מביך כאשר לא מצליחים לזכור שמות של אנשים. לא תמיד ניתן לתלות זאת בזקנה. יכול להיות שהאדם מציג את עצמו תוך מלמול שמו ואינכם מצליחים לשמוע אותו כראוי. אפשר לשאול אותו שוב לשמו ולחזור בקול, כדי לוודא ששמענו נכון. אם מדובר בשם לא שגרתי אפשר לבקש לאייתו.

התבוננות – דרך נוספת לזכור שמו של אדם היא להתבונן בו. האם יש לו מאפיינים בולטים: עיניים יפות, שיניים עקומות, גומות. האם הוא הוגה מילים בצורה מוזרה, האם יש לו חיוך שובב. כל מה שניתן לגלות על אותו אדם יכול לסייע בזכירת שמו.

יומן שמות – אפשר להיעזר ביומן שמות. לאחר שפגשתם מישהו תוכלו, מהר ככל האפשר, לרשום את שמו ביומן בתוספת מספר פרטיי זיהוי.

לזכור את הנקרא – במקרה של קושי לזכור קטעי קריאה, רצוי  –
• לקרוא תמצית המאמר או הסיפור כדי להבין במה מדובר.
• לשאול שאלות הקשורות במה שרוצים לגלות על הנושא.
• לחזור ולקרוא, הפעם באיטיות, תוך חיפוש תשובות לשאלות.
• לומר בקול (אם ניתן) במה עוסק המאמר או הסיפור.
• לדבר על הנקרא עם מישהו נוסף.

לחץ כאן למידע נוסף על דיור מוגן יוקרתי

לייעוץ ראשוני ופרטים