“כשהמפסלת נוגעת בעץ, אני בעולם של אופוריה”

כבר מהפסיעה הראשונה אל סלון ביתם של ג‘ק בן ואשתו מוניק בהוד השרון, אפשר היה לראות שמדובר באומן שאינו נרתע מאתגרים ומחקירה של חומרים חדשים. רשמים מביקור אצל אומן שאינו מפסיק לחקור כיוונים חדשים.

ג‘ק‭ ‬בן‭ ‬נולד‭ ‬באלג‘יריה‭ ‬ב‭-‬1935‭. ‬הוא‭ ‬גדל‭ ‬בצרפת‭ ‬ועלה‭ ‬לארץ‭ ‬לבדו. בעברו‭ ‬היה‭ ‬מהנדס‭ ‬מים‭,‬ הוא‭ ‬אב‭ ‬לשני‭ ‬בנים‭ ‬וסבא‭ ‬לארבעה‭ ‬נכדים‭.‬

איך‭ ‬הכול‭ ‬התחיל‭?‬ מאין‭ ‬נולדה‭ ‬האהבה‭ ‬הזאת‭ ‬לפיסול‭?‬

“למעשה‭ ‬אני‭ ‬מפסל‭ ‬מגיל‭ ‬צעיר‭ ‬מאוד‭. ‬לאבי‭ ‬הייתה‭ ‬נגרייה‭ ‬וכבר‭ ‬מילדות‭ ‬באתי‭ ‬במגע‭ ‬עם‭ ‬העץ‭ ‬כחומר‭. ‬השאריות‭ ‬והחתיכות‭ ‬שנותרו‭ ‬על‭ ‬רצפת‭ ‬הנגרייה‭ ‬תמיד‭ ‬סיקרנו‭ ‬אותי‭ ‬והייתי‭ ‬יוצר‭ ‬מהן‭ ‬כל‭ ‬מיני‭ ‬דברים‭. ‬בגיל‭ ‬שמונה‭ ‬לערך‭ ‬יצרתי‭ ‬את‭ ‬הפסל‭ ‬הראשון‭ ‬שלי‭. ‬לימים‭ ‬גדלתי‭, ‬בגרתי‭ ‬ולמדתי‭ ‬פיסול‭ ‬באקדמיה‭ ‬לאומנות‭ ‬בצרפת‭. ‬במשך‭ ‬שלוש‭ ‬שנים‭, ‬כשהייתי‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭, ‬הייתי‭ ‬שוליה‭ ‬של‭ ‬הפסל‭ ‬ברונו‭ ‬סיימון‭ ‬שהיה‭ ‬תלמידו‭ ‬הישיר‭ ‬של‭ ‬הנרי‭ ‬מור‭.‬”‭ ‬

מה‭ ‬היה‭ ‬הסגנון‭ ‬שלך‭ ‬אז‭?‬

“עסקתי‭ ‬אז‭ ‬בפיסול‭ ‬מונומנטלי‭. ‬עבדתי‭ ‬בכל‭ ‬מיני‭ ‬חומרים‭: ‬אבן‭, ‬שיש‭ ‬וברזל‭. ‬למדתי‭ ‬איך‭ ‬לפסל‭ ‬ב‘גדול’‭ ‬והצגתי‭ ‬בכל‭ ‬מיני‭ ‬תערוכות‭ ‬קבוצתיות‭. ‬אפשר‭ ‬לומר‭ ‬שהסגנון‭ ‬שלי‭ ‬נמצא‭ ‬על‭ ‬התפר‭ ‬שבין‭ ‬מופשט‭ ‬למופשט‭ ‬פיגורטיבי‭.‬”‭ ‬

בגיל‭ ‬שבעים‭ ‬התאהב‭ ‬ג‘ק‭ ‬בפיסול‭ ‬מיניאטורי‭, ‬“יצרתי‭ ‬כמה‭ ‬פסלים‭ ‬קטנים‭ ‬ושלחתי‭ ‬תמונות‭ ‬לחבר–עמית‭, ‬פַּסָּל‭ ‬גרמני–הולנדי‭. ‬הוא‭ ‬התלהב‭ ‬ועודד‭ ‬אותי‭ ‬להמשיך‭ ‬להתנסות‭ ‬גם‭ ‬בחומרים‭ ‬אחרים‮”‬‭.‬

מה‭ ‬זה‭ ‬בעצם‭ ‬פסל‭ ‬מיניאטורי‭?‬

“כשמו‭ ‬כן‭ ‬הוא‭. ‬פסל‭ ‬זעיר‭, ‬קטן‭. ‬הממדים‭ ‬המקובלים‭ ‬הם‭ ‬עד‭ ‬שמונה–עשר‭ ‬סנטימטרים‭ ‬בגובה‭ ‬ועד‭ ‬תשעה‭ ‬סנטימטר‭ ‬ברוחב‭.‬”

מה‭ ‬גרם‭ ‬לך‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬השינוי‭, ‬את‭ ‬המעבר‭ ‬הזה‭ ‬לפיסול‭ ‬מיניאטורי‭?‬

“קודם‭ ‬כול‭ ‬התאהבתי‭, ‬אבל‭ ‬גם‭ ‬רציתי‭ ‬להתמודד‭ ‬עם‭ ‬קשיים‭ ‬שלא‭ ‬עמדתי‭ ‬בהם‭ ‬אף‭ ‬פעם‭. ‬נראה‭ ‬שתמיד‭ ‬היה‭ ‬גרעין‭ ‬של‭ ‬התעסקות‭ ‬בממדים‭ ‬קטנים‭. ‬הושפעתי‭ ‬גם‭ ‬מספרות‭ ‬ומאומנות‭ ‬יפנית‭.‬”‭ ‬

האהבה‭ ‬שלו‭ ‬למיניאטורות‭ ‬גולשת‭ ‬גם‭ ‬לעבודות‭ ‬הזכוכית‭ ‬הקטנות‭ ‬שהוא‭ ‬מכין‭: ‬דגיגים‭ ‬קטנים‭ ‬מזכוכית‭ ‬ממוחזרת‭. ‬בחומר‭ ‬למשל‭, ‬יצר‭ ‬ראשים‭ ‬קטנים‭, ‬אולם‭ ‬מרבית‭ ‬הפסלים‭ ‬המיניאטוריים‭ ‬עשויים‭ ‬עץ‭. ‬יש‭ ‬בהם‭ ‬בעלי‭ ‬חיים‭ ‬כמו‭ ‬עופות‭ ‬וציפורים‭, ‬דמויות‭ ‬אנוש‭ ‬שלמות‭ ‬או‭ ‬חלקיות‭, ‬פיגורטיביות‭ ‬למחצה‭ ‬או‭ ‬מופשטות‭, ‬ודמויות‭ ‬המזכירות‭ ‬צלמיות‭ ‬פריון‭ ‬מהעולם‭ ‬הקדום‭. ‬“העץ‭ ‬הוא‭ ‬חומר‭ ‬שאני‭ ‬אוהב‭ ‬לעבוד‭ ‬בו‭,‬”‭ ‬אומר‭ ‬ג‘ק‭, ‬“יש‭ ‬לו‭ ‬טקסטורה‭, ‬אופי‭ ‬וריח‭ ‬מיוחד‭. ‬לעץ‭ ‬יש‭ ‬את‭ ‬המוזיקה‭ ‬שלו‮”‬‭.‬

לאחרונה‭ ‬התחיל‭ ‬ליצור‭ ‬בחומרים‭ ‬חדשים‭ ‬יחסית‭ ‬עבורו‭;‬‭ ‬עצמות‭, ‬ואף‭ ‬שנהב‭ ‬‮–‬‭ ‬שנקנה‭ ‬כחוק‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬מבקש‭ ‬להדגיש‭. ‬הוא‭ ‬מפסל‭ ‬מסכות‭ ‬קטנות, עלים, ציפורים, “דמויות‭ ‬ממלאות‭ ‬את‭ ‬חיי. הגוף‭ ‬האנושי‭, ‬חיות‭, ‬פרחים‭, ‬ציפורים‭ ‬ופטריות‮”‬‭.‬

‭ ‬

כמה‭ ‬זמן‭ ‬נדרש‭ ‬לך‭ ‬לעבוד‭ ‬על‭ ‬פסל‭?‬

“זמן‭ ‬הביצוע‭ ‬עצמו‭ ‬הוא‭ ‬פחות‭ ‬חשוב‭. ‬הזמן‭ ‬החשוב‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬הרעיון‭ ‬מתבשל‭ ‬בראש‭. ‬צריך‭ ‬לזכור‭ ‬גם‭ ‬שהכול‭ ‬דינמי‭. ‬לפעמים‭ ‬הרעיון‭ ‬שיש‭ ‬בראש‭ ‬דווקא‭ ‬מוביל‭ ‬לפסל‭ ‬אחר‭ ‬או‭ ‬שהפסל‭ ‬צומח‭ ‬מתוך‭ ‬העבודה, מהזיעה‭ ‬ומהתרגולת‭.‬”

‭ ‬

ג‘ק‭, ‬מייצר‭ ‬בעצמו‭ ‬מקצת‭ ‬מכלי‭ ‬העבודה‭ ‬ומהמפסלות‭ ‬שלו‭, ‬“כשהמפסלת‭ ‬נוגעת‭ ‬בעץ‭, ‬מתרוננת‭ ‬נפשי‭. ‬אני‭ ‬בעולם‭ ‬של‭ ‬אופוריה‮”‬‭.‬

מהו‭ ‬פיסול‭ ‬בשבילך? ‬

“פיסול‭ ‬הוא‭ ‬בעצם‭ ‬הבעת‭ ‬חלום‭ ‬באבן‭,‬ בעץ‭ ‬או‭ ‬בכל‭ ‬חומר‭ ‬תלת–ממדי‭ ‬אחר‭. ‬יצירת‭ ‬פסל‭ ‬היא‭ ‬מין‭ ‬קונצפציה‭ ‬של‭ ‬לידה‭ ‬ואהבה‭ ‬ורוגע‭ ‬נפשי. השאיפה‭ ‬היא‭ ‬להגיע‭ ‬לשלמות‭ ‬עד‭ ‬כמה‭ ‬שאפשר‭.‬”

ב‭ ‬2010‭-‬הציג‭ ‬ג‘ק‭ ‬את‭ ‬עבודותיו‭ ‬בתערוכה‭ ‬עולמית‭ ‬בוושינגטון‭ ‬וזכה‭ ‬במקום‭ ‬השלישי‭ ‬בתחרות‭ ‬בין–לאומית‭ ‬עם‭ ‬פסלו‭ ‬‘זוגיות’. עבודותיו‭ ‬הוצגו‭ ‬גם‭ ‬במוזיאון‭ ‬בית‭ ‬דיזינגוף‭ ‬בתל‭ ‬אביב‭ ‬ובבית‭ ‬יד‭ ‬לבנים‭ ‬בהוד‭ ‬השרון. פסליו‭ ‬הגדולים‭ ‬מוצבים‭ ‬בארץ, בבלגיה‭ ‬ובארה“ב‭. ‬