ברוכים הבאים לעד 120 - להתעורר בבית מאיר פנים, מלא עניין ותוכן, עשייה מתוך סקרנות ויצירה, למידה והנאה, עם אנשים כמוך ולחיות את החיים במלואם אנו מזמינים אותך ליהנות בבית מוגן, חם, מחבק ושוקק בחיי חברה ותרבות עשירים, ומכל מה שהופך את החיים למלאים ולמרגשים יותר

אוסטיאופורוזיס בראי הפיזיותרפיה

אורנה גרא, אחראית תחום פיזיותרפיה "עד 120" תל אביב

אוסטיאופורוזיס (OP) היא מחלה המאופיינת בירידה במסת העצם והתדרדרות של מבנה  העצם. העצם האוסטיאופורוטית היא חלשה, לכן עלולה להישבר מטראומה מינימאלית. התחלואה בעקבות OP היא כתוצאה משברים וסיבוכיהם. מקומות השבר השכיחים הם: גופי החוליות בעמוד השידרה, עצם הירך, ועצם האמה בקרבת כף היד.
הטיפול באוסטיאופורוזיס כולל: תרופות, ויטמינים, פעילות גופנית ותזונה.
התערבות הפיזיותרפיסט כוללת שלושה הביטים:
• הדרכה למניעת נפילות, ושמירה על יציבה נכונה.
• הדרכה לתרגילים על מנת לשמור על מסת העצם.
• שיקום לאחר שברים, על מנת לחזור לתפקוד ולהפחית כאב.
יציבה נכונה
אחד העקרונות החשובים ביותר הוא לשמור על גו זקוף, בית חזה זקוף, להימנע מכיפוף הגו.

בזמן הכיפוף נוצר עומס על החלק הקדמי של החוליות בעמוד השדרה, מאחר ובאזור זה צפיפות העצם ואיכותה ירודים, הדחיסה יכולה לגרום להיווצרות שבר אוסטיאופורוטי.
• מצאו תנוחה זקופה ונתמכת בזמן ישיבה, ניתן להשתמש בתמיכה לגב התחתון באמצעות כריות למינהן.
• בעת קימה מישיבה לעמידה ולהיפך, שמרו על גו זקוף, שתי כפות הרגליים מונחות היטב על הרצפה, התקדמו לקצה הכיסא הביאו את הגו לפנים על ידי תנועה במפרק הירך וקומו תוך שמירה על גו ישר. רצוי לדאוג לכיסאות עם ידיות כדי שתוכלו להתרומם ביתר קלות.
• בעת קימה משכיבה לישיבה ולהיפך, התגלגלו קודם אל הצד והיעזרו בדחיפת הידיים למעבר לישיבה, שמרו על גו ישר ככל שניתן.
• בזמן ביצוע עבודות בית, עימדו מול המשימה ושימרו על גו זקוף (ללא סיבוב בגו), לדוגמא: בעת צחצוח שיניים, הוצאת כלים מהמדיח, פתיחה וסגירה של המקרר, הרמת משאות קלים.
• הרמת משא קל תעשה על ידי הגעה אל החפץ וקירובו לגוף.
• שיעול ועיטוש יעשה על ידי לחיצת הגו והכתפיים אל הקיר או אל משענת הכיסא, אפשרות נוספת הנחת יד אחת מאחור על הגב והשנייה על הפה.
מניעת נפילות
עקרון חשוב נוסף הוא הקטנת הסיכון לנפילה, למעשה הסיכון לנפילה מורכב מגורמים פנימיים הקשורים בבריאות הכללית ובמערכת שלד השריר ומגורמים חיצוניים: משטחים, מכשולים, תאורה, והנעלה.
גורמים חיצוניים: בחדר האמבטיה הניחו משטחים שמונעים החלקה והתקינו מוט אחיזה במקלחון, הוציאו שטיחים מהסלון ומחדר השינה, הימנעו מחוטי חשמל וטלפון ארוכים שניתן להיתקל בהם. במטבח ובאמבטיה מקמו חפצים בשימוש יום יומי בגובה העיניים. רצוי להשאיר תאורת חירום ללילה, דאגו שניתן יהיה להגיע בקלות למתג האור ליד המיטה, הניחו טלפון ליד המיטה במקום נוח לגישה, רצוי ללכת עם נעליים סגורות, כולל נעלי בית סגורות, מאחר וזה יציב יותר.
גורמים פנימיים: מערכת שלד שריר, היא מערכת שדורשת תחזוקה. פעילות גופנית סדירה מחזקת את השרירים, משפרת את: טווחי התנועה, היציבה ואת שיווי המשקל ושומרת או אף משפרת את חוזק העצם.
מומלץ מאוד להשתתף בפעילות גופנית סדירה. הפעילות צריכה לכלול סיבולת לב ריאה ותרגילי חיזוק שרירים עם התנגדות של משקוליות, טרבנד וכד'. את ההתנגדות יש לעלות בהדרגה, חשוב מאוד לשלוט בכל התנועה ולבצע אותה לאט ובהדרגה.

 

צור קשר
סיור וירטואלי בבתים